Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Is ‘tekstschrijver’ niet gewoon de Nederlandse vertaling van het Engelse ‘copywriter’? Het antwoord is ‘nee’. Er is zeker verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter. Na het lezen van deze blog weet jij waar je als bedrijf op moet zoeken.
Wat doet een tekstschrijver
Zowel een tekstschrijver als een copywriter zijn veel met tekst bezig. Maar ja, dat doet een romanschrijver ook. Het verschil zit’ m meer in het doel van de tekst. Een tekstschrijver schrijft teksten die bedoeld zijn voor communicatie als websites, artikelen, blogs, SEO-teksten, brochures en jaarverslagen. Over het algemeen kan een tekstschrijver goed overweg met langere teksten en ligt de nadruk op goed kunnen schrijven.
Wat doet een copywriter
Copywriters zijn goed in het verzinnen van een pakkende advertentieserie of een krachtige kop. Bij copywriting is het de kunst om met een aantal slim gekozen woorden iets te verkopen of iets van iemand gedaan te krijgen. Ze bedenken ‘concepten’ en schrijven (zeer) korte teksten voor bijvoorbeeld advertenties of commercials. Copywriters doen dan ook vaak iets met branding, marketing en reclame.
Kruisbestuiving: copyschrijvers & tekstwriters
Maar zoals er tekstschrijvers bestaan die keigoed zijn in slogans, zo zijn er ook copywriters die prima uit de voeten kunnen met het schrijven van een folder. Dat maakt dat de verschillen tussen wat een copywriter doet en wat een tekstschrijver doet, vervagen. En omdat die verschillen niet overduidelijk zijn tussen die twee, lijkt het alsof het om hetzelfde gaat.
Op Google kom je trouwens ook veel definities tegen van een copywritende tekstschrijver. Verwarring compleet!
“Een copywriter is een schrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van commerciële teksten zoals webteksten, folders en slogans.”
Bron: IMU
Zoektermen
Dan klinkt ‘tekstschrijver’ misschien wel een stuk degelijker dan ‘copywriter’. En klinkt ‘copywriter’ een stuk luchtiger en frisser. Begrijpelijk dat mensen die het verschil niet weten, zoeken op de term die hen het meeste aanspreekt. Maar dat zou dan zomaar de verkeerde kunnen zijn!
Mijn onderzoekje op Google laat zien dat het veel doeltreffender lijkt om ‘copywriter’ als zoekterm te gebruiken. Het aantal hits op Google tussen beide zoektermen is behoorlijk groot. copywriter - 65.000.000 tekstschrijver - 1.520.000
Een tekstschrijver heeft marketingwaarde
Is een tekstschrijver dus alleen voor de lange teksten en teksten die weinig tot geen marketingwaarde hebben? Zeker niet! Er bestaan vast tekstschrijvers die heel goed zijn in niet- commerciële teksten, maar de meeste tekstschrijver schrijven teksten die de lezers warm maken en nieuwsgierig, zodat lezers actie ondernemen door informatie aan te vragen, informatie te delen, contact op te nemen of een e-book te downloaden.
Een tekstschrijver weet de juiste woorden te gebruiken om je zo goed mogelijk aan je klanten te presenteren. Dat kan een website zijn met duidelijke tussenkoppen, maar evengoed een klantartikel of brochuretekst.
Teksten moeten klanten trekken!
Ik ben dus een tekstschrijver! Ik schrijf korte en lange teksten met duidelijke informatie en met marketingwaarde. Mijn teksten lezen ‘lekker’ (hoor ik heel vaak terug) en geven lezers een duidelijk beeld van wat jouw bedrijf voor hen kan doen. Met mijn woordkeuze schrijf ik aantrekkelijke teksten, die een goed gevoel achterlaten bij je lezers en hen uitdagen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld om je te volgen op LinkedIn, om zich te abonneren op je nieuwsbrief of om iets te downloaden op je website.
Ben je dus op zoek naar sterke teksten, die duidelijk maken wat jij doet én aantrekkelijk zijn om te lezen door jouw klant?
Dan wordt het tijd om contact op te nemen! Kijk op mijn website of mail naar annet@taalinnovatie.nl