Klantentaal belangrijk voor je website

Taalgebruik, website


Hoe je jouw klanten aanspreekt en vertrouwen wint


In de wereld van websites en online business is klantentaal een sleutel tot succes. Maar wat is klantentaal eigenlijk? Waarom is klantentaal belangrijk voor je website en hoe pas dat toe?
In dit blog gaan we dieper in op deze vragen en ontdek je hoe je klantentaal effectief kunt gebruiken om je bezoekers aan te spreken en vertrouwen op te bouwen.

Wat is klantentaal?


Klantentaal is eigenlijk heel simpel; het is de taal die jouw klanten begrijpen en waarmee je hen
aanspreekt. Het is niet het ingewikkelde vakjargon dat misschien in jouw branche gebruikelijk is, maar eerder de eenvoudige en duidelijke taal die jouw klanten dagelijks gebruiken.

Waarom is klantentaal belangrijk voor jouw website?


Klantentaal maakt de informatie op je website toegankelijk. Bezoekers hoeven niet te worstelen met ingewikkelde termen of zinnen. Ze begrijpen meteen wat je bedoelt, waardoor ze langer op je site blijven en meer geneigd zijn om tot actie over te gaan.

Door op je website de taal te spreken die je klanten dagelijks gebruiken, voelen bezoekers zich
serieus genomen geef je hen het idee dat je hun behoeften begrijpt. Het creëert een gevoel van herkenning.

Mensen voelen zich eerder verbonden met een merk dat hun taal spreekt en begrijpt wat hen bezighoudt. Ze voelen zich daardoor meer op hun gemak en zullen je website als vriendelijker en benaderbaar ervaren. Grote kans dat bezoekers door deze positieve ervaring terugkomen.


Tip: Ook met een nieuwsbrief bouw je online aan een band met je klanten en win je vertrouwen. Daarover lees je meer in de blog online zichtbaar met een nieuwsbrief.

Hoe schrijf je websiteteksten in klantentaal?

  • Ken je doelgroep
    Het belangrijkste is dat je je doelgroep kent, je weet wie je klanten zijn. Wat zijn hun
    behoeften, problemen en verlangens? Pas je taalgebruik daarop aan.
  • Voorkom (teveel) vaktaal
    Vermijd het gebruik van vakjargon, omdat je klanten dat misschien niet begrijpen. Ontkom je niet aan een vakterm? Leg die dan daarna uit in eenvoudige bewoordingen.
  • Leg de focus op de voordelen
    Beschrijf niet alleen wat je te bieden hebt, maar benadruk vooral welke voordelen dit voor je klant heeft en welk probleem het oplost.
belang klanten taal sleutel succes

Het belang van klantentaal


Klantentaal is dus de sleutel om je doelgroep aan te spreken en vertrouwen op te bouwen met je website. Het draait allemaal om duidelijkheid en begrip. Door de taal van je klanten te spreken, maak je je website toegankelijk en aantrekkelijk, wat uiteindelijk leidt tot tevreden klanten en succesvolle online zaken.

En wat betreft concurrentie: het gebruik van klantentaal geeft je een voorsprong. Je onderscheidt je namelijk als een bedrijf dat niet alleen producten of diensten aanbiedt, maar ook begrijpt wat klanten nodig hebben en hoe ze dat op een vriendelijke manier kunnen communiceren. Check!

Een tekstschrijver die schrijft in de taal van jouw klant


Dat is Taalinnovatie. Voor mij geen vaktaal of specificaties waardoor je bezoeker snel afhaakt. Maar duidelijke en prettig leesbare teksten waar je klant op aanhaakt. Bovendien kunnen zoekmachines als Google mijn teksten goed snappen, omdat ik ze SEO-vriendelijk schrijf. Daardoor kan Google -of een andere zoekmachine- jouw website goed vinden.

En dat levert je bezoekers (en klanten) op!

Deel dit artikel:
Annet van der Graaf

Annet van der Graaf

Tekstschrijver

Taal vind ik geweldig! Waar ik goed in ben is het schrijven van teksten in duidelijke en begrijpelijke taal. Over waar jij als ondernemer goed in bent, waarom jouw bedrijf bestaat en wat klanten daaraan hebben.

Plaats een reactie

Wil jij ook een duidelijk verhaal?

Taalinnovatie

Rhoon, omgeving Rotterdam

06 108 309 07

annet@taalinnovatie.nl

KvK nummer: 72102373

Btw nummer: NL001968367B74

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief met taaltips en wetenswaardigheden.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.