Marketing is aandacht geven en aandacht krijgen. En die krijg je niet zomaar. Daar moet je best wat voor doen. In ieder geval meer dan regelmatig content delen op sociale media en een nieuwsbrief sturen. Het kan heel goed zijn dat je daarmee je doelgroep bereikt, maar dat maakt ze nog geen klant van jou.
Het is dus niet genoeg om te laten zien dat je er bent. Bovendien wordt dat al zoveel gedaan op sociale media en via nieuwsbrieven. Wat maakt jou waardevoller dan al die anderen? Mensen willen weten wat jij te bieden hebt. Waarom moeten ze bij jou zijn en niet bij je collega-concurrent?
Aandacht geven zorgt voor aandacht van je klant
Neem jezelf: je speelt bijvoorbeeld met de gedachte om je website te vernieuwen. Maar wie zou je daarvoor willen inhuren? (Dus niet: wie kan dat voor mij doen. Dat zijn er duizenden!) Waarschijnlijk valt de keuze op iemand bij wie je een goed gevoel hebt. Het proces van iets willen hebben naar overgaan tot aankoop is altijd gebaseerd op drie pijlers:
to know, to like, to trust
De ‘know-like-trust factor’ is een bekend begrip in de marketingwereld. In het kort komt het er op neer dat voordat klanten iets bij je kopen, ze je eerst moeten kennen (to know). Sociale media biedt daarvoor een prima podium. Maar er is meer. Jij als ondernemer moet ze aandacht geven en dat doe je niet alleen door hard te roepen dat je bestaat.
Als ondernemer is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je doelgroep (je wensklanten) je leuk gaan vinden. Dat doe je door waarde te bieden. Maar hoe weet je wat die wensklant nodig heeft? Daarvoor moet je goed in beeld hebben wie je ideale klant is.
Wie is je ideale klant?
Het is heel belangrijk dat je je antwoord op deze vraag scherp hebt. Door antwoorden op vragen als:
- Wat voor type mensen zijn dat?
- Welk sociaal medium gebruiken ze?
- Waar zijn ze naar op zoek?
- Wat verwachten ze van je?
krijg je een goed zicht op wie jouw ideale klant is. Wees waardevol voor hen en help ze zo goed mogelijk. Verdiep je in de vraag wat die klant nodig heeft en hoe jij ze daarbij kan helpen. Dan bied je waarde. Je klant denkt: “hé, die snapt het probleem!” en voelt dat als persoonlijke aandacht. Met als gevolg dat ze je waarderen en leuk gaan vinden (to like). En zo ben je hard op weg om het vertrouwen (trust) te winnen, de gunfactor te krijgen. Dat vertrouwen leidt uiteindelijk naar een ‘ja’ van de kant van jouw klant op je waardevolle aanbod.
Een weggever is aandacht
Het is misschien een open deur maar ‘gratis’ doet het goed. Gratis weggevers creëren sympathie bij klanten en laten ze kennis maken met jouw product. Ze zorgen er als het ware voor dat klanten naar jou toe getrokken worden. Jij krijgt daarmee de aandacht van jouw ideale klant.
Kan ik jou helpen met mijn weggever? Een gratis e-book met heel veel tips over hoe jij meer klanten krijgt door je (SEO-)tekst. Lees onder andere over
- Hoe je SEO inzet in online teksten
- Welk taalgebruik je klant aanspreekt
- Waarom leestekens jou klanten opleveren.
Vraag hem hier vandaag nog aan en doe er je winst mee. Want je weet nu: aandacht geven is aandacht krijgen!