Puzzelen op je website is slecht voor je SEO

Schrijven, SEO

Puzzelen op je website is slecht voor je SEO. Een website moet duidelijk zijn in tekst en vormgeving om de aandacht van je bezoeker vast te houden Daarmee creëer je tijd om hem te overtuigen. Moet hij puzzelen om te begrijpen wie je bent, wat je doet en waarom? Dan haakt je bezoeker bliksemsnel af.

Ik ben geen spelletjesmens, tot groot verdriet van mijn kinderen. Een spelletje regenwormen, UNO of Rummikub gaat nog net, maar dan houdt het ook wel op.  Wat ik wel leuk vind, is puzzelen. Dagen lol met 1000  stukjes. Favoriet zijn de escape puzzels van Ravensberg, maar ook de eenmalige Escaperoomspellen vind ik geweldig. Helaas: mijn kinderen vinden dat maar niets. (Ik verdenk ze ervan dat ze me terug willen pakken  🙂

Duidelijke website houdt de aandacht vast

Sommige websites lijken helaas wel wat op een puzzel.  De indeling is niet logisch of er staat een heel lang persoonlijk verhaal op de homepagina. Hoe dan ook: Ik krijg niet echt een beeld van het bedrijf en het product. Ik heb geen idee of ik tot de doelgroep behoor en welke problemen het voor mij oplost. Laat staan dat ik snap waarom ik dat product moet kopen. Het enige wat ik weet, is dat ik geen binding voel met het bedrijf en het product. Conclusie: ik word geen klant.

Bezoekers van een website weten in 5-7 seconden of ze de informatie waar ze naar op zoek zijn kunnen vinden op je website.

Tips voor een goede website

Bezoekers van je website weten in 5-7 seconden of ze de informatie waar ze naar op zoek zijn kunnen vinden op je website. Als je klant moet puzzelen om de informatie te snappen, dan loopt hij weg. Puzzelen op je website is dus slecht voor je klandizie, maar ook voor je SEO. Een zoekmachine als Google houdt namelijk bij hoelang een bezoeker op je website blijft en of hij doorklikt naar andere pagina’s. Dat telt mee in de ranking  van de zoekresultaten en dat is de reden waarom SEO best belangrijk is..

5 tot 7 seconden? Er is dus helemaal geen tijd om je bezoeker te laten puzzelen. Hij is op zoek naar duidelijke antwoorden op de volgende vragen:

  • wie ben jij / wat doet je bedrijf / voor wie
  • welk product bied je
  • waarom doe je dat
  • hoe doe je dat / wat maakt je uniek
  • wat heeft jouw klant daaraan

#tip: Maak daar geen ellenlange verhalen van. Een veelgemaakte fout is teveel willen vertellen. Maar met teveel informatie raakt de lezer de draad snel kwijt. Hij moet puzzelen en… weg is-tie! Schrijf dus duidelijk en ‘to the point’. Laat bezoekers doorklikken voor meer informatie naar andere pagina’s zoals je “Over mij”-pagina of je “productpagina”.

Hoe lang moet een tekst zijn voor SEO?

Een webtekst moet minimaal 300 woorden hebben. Volgens SEO-experts vinden zoekmachines zoals Google dat fijn. Maak je tekst op pagina zeker niet langer dan 500 woorden. Eigenlijk geldt: minder woorden is beter. Een homepagina mag zelf korter, 250 woorden kan prima.

Maar staar je niet blind op de hoeveelheid woorden. Het is minstens zo belangrijk dat je duidelijk en concreet vertelt en de aandacht van je lezer vast houdt. Uitgeschreven bij 400 woorden? Klaar! Meer dan 600 woorden? Kijk of je de informatie kunt opdelen in twee blogs of twee pagina’s van je website.

Natuurlijk helpen zoekwoorden ook voor een goede vindbaarheid.

Duidelijke teksten nodig voor je website?

Ik houd van duidelijkheid, niet moeilijk doen als het makkelijker kan. Geen wollige zinnen voor mij, maar zeggen waar het op staat. Hoofdlijnen, en weinig details zodat je bezoekers de weg niet kwijt raakt. Geen vaktaal waar jouw lezer niets mee kan.

Dus sterke teksten die krachtig zijn en gevonden worden. Een duidelijke structuur hebben en goed leesbaar zijn. Puzzelen is leuk, maar niet op jouw website!

Wil jij dat ook? Laten we dan eens kennis maken. Stuur een mail naar annet@taalinnovatie.nl of neem eerst een kijkje op mijn website.

Deel dit artikel:
Annet van der Graaf

Annet van der Graaf

Tekstschrijver

Taal vind ik geweldig! Waar ik goed in ben is het schrijven van teksten in duidelijke en begrijpelijke taal. Over waar jij als ondernemer goed in bent, waarom jouw bedrijf bestaat en wat klanten daaraan hebben.

Plaats een reactie

Wil jij ook een duidelijk verhaal?

Taalinnovatie

Rhoon, omgeving Rotterdam

06 108 309 07

annet@taalinnovatie.nl

KvK nummer: 72102373

Btw nummer: NL001968367B74

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief met taaltips en wetenswaardigheden.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.