Hoe een bedrijf erachter kwam dat hun website maar het halve verhaal vertelde. En hoe Taal in Uitvoering hen hielp met een sterk verhaal over hun merkverhaal.
Hoe een sterk verhaal begint
Een bedrijf dat vooropnames en monitoring aanbiedt, merkt dat het grote marktaandeel dat ze tot dan toe hebben begint af te zwakken. Ze anticiperen direct. Er komt een nieuwe website, een nieuw logo en een nieuwe, frisse bedrijfsuitstraling. Toch hebben ze het idee dat er meer moet gebeuren. En wel ‘iets’ met teksten. Tijdens het proces van de nieuwe website zijn ze gaan twijfelen of het beeld dat bezoekers krijgen bij hun website, wel de juiste is.
Ze roepen mijn hulp in. Of ik wil meelezen en kijken of alles logisch en duidelijk is voor potentiële klanten. Eerst maak ik een websitescan van hun bedrijfswebsite en schrijf een rapport met aanbevelingen. Grote verbeterpunten zijn er niet en al helemaal niet op het gebied van tekst. De website ziet er verzorgd uit, is logisch opgebouwd, vormt in kleurgebruik en opmaak een eenheid en de route en landingspagina’s zijn logisch. Ik krijg jeuk: wat zit er dan achter hun vraag?
Je drijfveren en motivatie om je product te gaan verkopen dragen bij aan een persoonlijk beeld van jouw business.
Het echte probleem
Bij het bespreken van de scan hoor ik ineens het zinnetje “We zijn het idee van bouwen zonder schade aan het uitrollen. Daar willen we ons bedrijf neerzetten”. Nu wordt me duidelijk waar het probleem zit: wat op de website staat, klopt maar gedeeltelijk. Dit idee staat wel ergens op de website, maar is niet het vertrekpunt. En dat zou het in mijn ogen wel moeten zijn, omdat alle diensten die dit bedrijf biedt helpen om te bouwen zónder schade. Het merkverhaal zit in hun hoofd, maar niet op de website.
Meteen de teksten herschrijven vind ik geen goede oplossing op langere termijn. Wat ik wel doe?
Eerst moet het idee om te bouwen zonder schade uitgediept worden zodat zijzelf begrijpen dat hun drijfveren een beetje zijn gewijzigd. Het bouwen zonder schade is de kapstok geworden, de drijfveer waaronder de andere diensten hangen. Die kapstok is de reden waarom dit bedrijf bestaat! Dát moet eerst tussen de oren. Tijd voor een sterk verhaal over hun merkverhaal!
Stap 1: Merkverhaal schrijven
Allereerst schrijf ik een merkverhaal voor dit bedrijf. Een merkverhaal geeft inzicht in de diepere drijfveren achter het merk, de reden waarom een bedrijf bestaat en de waarde die jij levert. Als dat duidelijk en eenduidig wordt verwoord in je marketing, gaat een klant voelen waarom hij bij jouw moet zijn. Je drijfveren en motivatie om je product te gaan verkopen dragen bij aan een persoonlijk beeld van jouw business.
Lees hier meer over wat die drijfveren doen voor jouw marketing.
Dus niet: ‘Wij kunnen opnames doen voor de bouw en het proces monitoren’, maar ‘Wij zorgen ervoor dat u schadeloos bouwt’. Het bedrijf kan nu zelfs een extra stap zetten en beloven dat door hun metingen en communicatie met bewoners er ook geen schadeclaims zullen komen. Dát is het echte verhaal. Bovendien is deze insteek onderscheidend ten opzichte van concurrenten in hun markt: een prijsvechter én een old-school-bedrijf. Hun merkverhaal onderscheidt zich ook sterk van die van hun concurrenten.
Dus niet: ‘Wij kunnen opnames doen voor de bouw en het proces monitoren’, maar ‘Wij zorgen ervoor dat u schadeloos bouwt’.
Stap 2: De tekst op de website
De teksten op de website worden aangevuld . Het bouwen zonder schade vormt nu de kapstok. Door het anders rangschikken en aanvullen is de website logischer en duidelijker. Dat is al te merken op de homepagina en de Over ons-pagina.
Met het merkverhaal weet dit bedrijf (weer) goed waar ze nu staan en waar ze naartoe willen. In de toekomst kunnen ze teksten voor hun marketing baseren op de teksten uit de brand story, niet alleen op de website zelf, maar ook op flyers, sociale content en andere marketingteksten. Die positionering geeft rust om een duidelijke en eenduidige koers te varen. En daarmee richting klanten.
Wil jij ook (weer) een sterk verhaal?
Dan help ik je met het merkverhaal van jouw bedrijf. Dat is je basis voor een sterk marketingverhaal. Mijn kernwoorden zijn duidelijkheid, persoonlijkheid en verbinding. Met een duidelijk verwoord merkverhaal van jouw bedrijf ben jij beter in staat om je marketingteksten te schrijven en daardoor klanten aan je te binden.
Stuur me gerust een berichtje als je wil sparren!