Als bedrijf ga je natuurlijk niet stil in een hoekje zitten wachten tot er klanten komen. Er worden juist allerlei activiteiten uitgevoerd om de verkoop van producten of diensten te stimuleren. Dat noemen we marketing en dat kan op verschillende manieren. Eén van die manieren is door iets weg te geven waardoor de ander jouw merk beter leert kennen. Bijvoorbeeld een e-book.
In dit blog lees je meer over de voordelen van een e-book voor je marketing en met tweebelangrijke (psychologische) overtuigingsprincipes die daarbij een rol spelen.
Wat is een e-book?
Een e-book is een elektronisch boek dat je als digitaal document kunt downloaden en het vervolgens kunt lezen op een elektronisch apparaat zoals een telefoon, computer, tablet of e-reader. Ze zijn populair vanwege het gebruiksgemak (makkelijk mee te nemen, lettergrootte is aanpasbaar, nemen geen fysieke ruimte in, werken op apparaten die je zeer waarschijnlijk al in bezit hebt), het aankoopgemak en de betaalbaarheid (want distributie is eenvoudiger en materiaalkosten zijn nihil).
Vaak is een e-book de digitale versie van een papieren uitgave, maar dat hoeft niet. De uitgever of schrijver kan er ook voor kiezen om alleen een e-book uit te geven, bijvoorbeeld om investeringen te beperken en/ of om eerst te kijken hoe de markt reageert op inhoud.
De voordelen van een e-book voor je marketing
Maar een e-book is ook een handig middel in een marketingstrategie. Deze vorm van content is een populaire manier om mensen laagdrempelig in contact te brengen met jouw merk. Bovendien levert de ‘verkoop’ van je e-book ook wat op: waardevolle contactgegevens.
Een e-book levert je daarnaast nog andere voordelen op. Tenminste, als je ook echt waarde toevoegt. Want met een boek vol verkooppraatjes over je producten en diensten jaag je je doelgroep juist heel snel weg!
Met samenhangende informatie in een e-book (dat ook nog eens prettig leest!), zorgt bovendien voor
- naamsbekendheid
- binding met je (toekomstige) klant
- toenemend vertrouwen
- status van autoriteit
Beïnvloeden van je klant: De 7 overtuigingsprincipes van Cialdini
Al kort na mijn start als ondernemer maakte ik kennis met de zeven overtuigingsprincipes van Cialdini. Zijn boek beschrijft aan de hand van voorbeelden en psychologische onderzoeken hoe je het brein kunt beïnvloeden en kunt overtuigen. Er ging een wereld voor mij open, aanrader! Daarom leg ik je kort twee principes uit en hoe die toepasbaar zijn op een weggever (zoals een e-book).
Wederkerigheid
Als je iemand iets geeft, is de ander meer geneigd om iets terug te doen. Dat werkt ook zo bij een weggever. Mensen zijn dan eerder geneigd om bij je terug te komen en in de toekomst klant bij je te worden. Een e-book kan dus een goede start zijn van het bouwen aan een relatie met je (toekomstige) klant. Een belangrijk voordeel dus v van een e-book voor je marketing.
Er is wel een voorwaarde om dat gevoel van iets terug te willen doen op te roepen. De ander moet het gevoel hebben dat hij echt iets aan je weggever heeft. Je weggever moet dus waarde voor hem hebben.
Autoriteit
Waar ga je heen als je knie toch wel heel dik en opgezet blijft? En als je een koelkast nodig hebt? Precies, naar de expert, want ‘hij zal het wel weten’. Dat principe wordt bevestigd door onderzoeken waaruit blijkt dat mensen geneigd zijn om veel waarde te hechten aan de mening van de expert. Het is dus belangrijk dat jouw merk of jouw persoon ook een expertstatus krijgt.
Voor grote merken met veel financiële armslag is dat een stuk makkelijk dan voor een (nog) onbekende ondernemer. Een e-book kun je inzetten om je naamsbekendheid te vergroten en daarmee je online vindbaarheid. En kost je bovendien weinig tot geen geld. Daarnaast is het e-book een probaat middel om te laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied.
Wat zet je in een e-book als marketinginstrument?
Zoals gezegd: de inhoud van een e-book moet voor je lezer waardevol zijn. Hij moet er echt iets aan hebben. Ga dus voor een samenhangend geheel dat je lezer echt verder brengt. Denk aan vragen die je van klanten krijgt. Die kunnen een goede basis zijn voor de inhoud van je e-book. Bijvoorbeeld door
- handige (goed uitvoerbare!) tips;
- vergelijkingen tussen producten of programma’s;
- de technische werking van je product, al dan niet ondersteund met statistieken cijfers en data. Dat laatste gaat dan meer richting een whitepaper, een vorm van een e-book dat uitvoeriger ingaat op de oplossing, met meer details, specificaties en bewijs.
- overzichtelijk stappenplan voor bijvoorbeeld een aankoop, voor de installatie of voor een situatie die meteen actie vraagt (overlijden, opsluiting of buitensluiting, ongedierte…).
Teksten voor jouw e-book
Een e-book biedt dus hel wat voordelen voor de marketing van je bedrijf. Het is bovendien een laagdrempelige manier om toekomstige klanten kennis met je te laten maken. Je ‘ruilt’ je e-book voor contactgegevens van de aanvrager aan wie je vervolgens nog een paar mails kan sturen om jou en je aanbod beter te leren kennen. Je leads nemen toe en de kans op conversie daarmee ook.
Let op: dat betekent niet dat je hen vervolgens alle mailings en nieuwsbrieven stuurt. Alleen mails die verband houden met de weggever zijn toegestaan.
Een e-book schrijven kost weinig geld, maar wel veel tijd. Wat zet ik erin? Wat laat ik juist weg? Wat is mijn merk? In dat geval kun je het beste een tekstschrijver in de arm nemen die weet hoe teksten kunnen bijdragen aan je marketing en die jouw merk duidelijk neer kan zetten.
Neem vandaag nog contact op of check de website van Taalinnovatie. Voor jouw verhaal in duidelijke taal.