“Mensen haken aan bij je verhaal, niet op je product.” Deze uitspraak deed een communicatie-expert tijdens een workshop voor ondernemers over onderscheidend positioneren. Dat stukje persoonlijke, je overtuigingen die de basis vormen van je onderneming, communiceer ze! Mijn uitspraak is: Communiceer de kernwaarden van je bedrijf en onderscheid je daarmee van je concurrenten. Lees in deze blog waarom.
Hoe zou het zijn als jouw bedrijf een van de weinigen is die een bepaald product verkoopt? Voor bedrijven, en met name eenmanszaken, in de computerbranche, speurwerk, rechtskundige dienstverlening, architecten- en ingenieursbureaus, reclamebureaus en de uitzendbranche is dat een gedroomde realiteit. Want juist deze zakelijke dienstverleners moeten volgens het CBS opboksen tegen honderdduizenden concurrenten.
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn fundamentele overtuigingen en principes die de basis vormen van een organisatie. Ze vertegenwoordigen de essentie van wie je bent als bedrijf, wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Kernwaarden bepalen de beslissingen en acties van je bedrijf. Heb je personeel in dienst? Dan zijn die kernwaarden ook de leidraad voor het gedrag van medewerkers. Ze zijn dus heel belangrijk!
Kernwaarden zijn niet alleen maar woorden op een website of op een poster aan de muur in de personeelsruimte. Het zijn de fundamenten waarop je bedrijf is gebouwd.
Hoe onderscheid je je overtuigend van je concurrenten?
Door jouw verhaal! Je kernwaardes en je merkverhaal zijn nauw met elkaar verbonden en vullen elkaar aan. Het merkverhaal is een krachtige manier om de kernwaarden van een bedrijf tot leven te brengen en te communiceren. Het merkverhaal geeft hier een menselijk gezicht aan door het verhaal van het bedrijf te vertellen. Het laat zien hoe de kernwaarden tot uiting komen in de geschiedenis van het bedrijf, maar ook in je missie en visie.
Het resultaat? Verbinding met doelgroep.
Een merkverhaal dat de kernwaarden weerspiegelt, kan een sterke emotionele band creëren met je doelgroep. Wanneer mensen zich kunnen identificeren met de kernwaarden van een bedrijf zoals uitgedrukt in het merkverhaal, voelen ze zich eerder aangetrokken tot dat merk en zijn ze meer geneigd om er loyaal aan te worden. Zo blijf je je concurrenten een stapje voor!
Aan de slag: stel je kernwaarden vast
Misschien heb je ze al benoemd; of misschien weet je ze voor jezelf of heb je nog geen idee. Voordat je je kernwaarden kunt communiceren, moet je ze eerst begrijpen en vaststellen. Zijn het zaken als integriteit, innovatie, klantgerichtheid, duurzaamheid, of iets anders? Schrijf ze op en zorg ervoor dat ze specifiek en relevant zijn voor je bedrijf.
En dan volgt het communiceren van de kernwaarden van je bedrijf. Hoe je dat doet lees je in mijn blog Hoe communiceer je de kernwaarden van je bedrijf?
Over Taalinnovatie: mijn verhaal
Iedereen heeft zijn of haar verhaal. Mijn kernwaardes zijn, naast duidelijk(e taal) onder andere ‘enthousiast’ en nieuwsgierig naar wat je te vertellen hebt. Wat jouw drijfveren zijn, jouw kernwaarden en je producten. Ik zorg voor die ‘vertaalslag’ zodat je teksten duidelijk maken wie jij bent en waar je bedrijf voor staat, zodat jouw klanten aanhaken.