Headlines zijn titels of koppen bovenaan je blog, artikel of websitepagina. Goede headlines werken: je trekt meer lezers. En dat is in de digitale wereld van vandaag beslist een uitdaging. Maar hoe schrijf je headlines die werken?
Waarom zijn headlines belangrijk?
De eerste indruk telt. Aantrekkelijke headlines zijn cruciaal voor het succes van je content. Je headline is vaak het eerste wat lezers zien. Of het nu in een zoekmachine, op sociale media, of in een nieuwsbrief is, een pakkende headline maakt het verschil tussen klikken of scrollen. Een sterke eerste indruk wekt nieuwsgierigheid. Grote kans dat de lezer verder leest.
Verhoogde klikfrequentie. Een goed geschreven headline kan de klikfrequentie (CTR) aanzienlijk verhogen. Een headline die specifieke voordelen of boeiende informatie belooft, nodigt lezers uit om door te klikken en meer te ontdekken. Dit betekent meer verkeer naar je website, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en conversies. En dat heeft weer een gunstige invloed op je vindbaarheid door zoekmachines.
Betere zoekmachineoptimalisatie (SEO). Headlines spelen ook een belangrijke rol in zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachines zoals Google gebruiken de titel van je content om te bepalen waar je pagina over gaat. Door relevante zoekwoorden in je headline op te nemen, vergroot je de kans dat je content hoger in de zoekresultaten verschijnt. En daarmee op meer verkeer op je website.
Aandacht op sociale media. Op sociale media is de strijd om aandacht groot. Een pakkende titel kan ervoor zorgen dat jouw post opvalt tussen de overvloed aan andere berichten. Het kan ook de kans vergroten dat je content wordt gedeeld, wat de zichtbaarheid en het bereik van je bericht verder vergroot.
Verschil headlines: artikelen en websites vs sociale media
Website headlines: Deze headlines zijn helder en informatief, gericht op het geven van een duidelijke samenvatting van het artikel.
Bijvoorbeeld ‘ Inbrekers beroven luxewinkel in Rome via riolering’
Deze headline bevat belangrijke details zoals de locatie (Rome), de methode van de inbraak (via de riolering) en branche (luxegoederen).
Sociale media headlines: Deze headlines moeten snel de aandacht te trekken door gebruik te maken van humor, emoji’s en een speelse toon. Ze zijn korter en krachtiger om op te vallen tussen een stroom van andere berichten.
Bijvoorbeeld ‘Inbrekers duiken de riolering in voor half miljoen euro’
Wat is een goede headline
Goede headlines zijn headlines die werken. Dat wil zeggen dat de titel vertelt duidelijk waar de tekst eronder over gaat. Aan de hand van de titel bepaalt de lezer of hij
- klikt en het artikel gaat lezen
- doorscrolt.
#Tip
Gebruik maximaal 60 karakters voor een titel. De titel is dan nog goed te lezen in de Google zoekresultaten.
5 tips voor het schrijven van pakkende headlines
- Wees specifiek: Vertel duidelijk wat de lezer kan verwachten.
- Gebruik cijfers en statistieken: Deze trekken de aandacht en geven een gevoel van precisie.
- Stel vragen: Dit kan de nieuwsgierigheid van lezers prikkelen.
- Gebruik krachtige woorden: Woorden zoals “geheim”, “ontdek”, “gratis” en “beste” kunnen de aantrekkingskracht vergroten.
- Maak het kort en bondig: Lange headlines kunnen overweldigend zijn; houd het kort maar krachtig.
Wat voegt een tekstschrijver toe voor jouw headlines?
Na het lezen van dit blog kun je zelf prima aan de slag. Toch is het schrijven van teksten, inclusief headlines die de aandacht trekken een belangrijke vaardigheid voor iedere contentcreator. Het kan het verschil maken tussen het wel of niet bereiken van je doelgroep. Door te investeren in het creëren van sterke, pakkende teksten -inclusief headlines- kun je de effectiviteit van je content aanzienlijk verbeteren en een breder publiek bereiken.
Lees hier meer over mij. Werken we binnenkort samen?