Je homepagina laat duidelijk zien wat jij te bieden hebt. Als je een website vergelijkt met een winkel, dan is je homepagina de etalage. Die etalage moet een afspiegeling zijn van wat je in je winkel verkoopt en je bezoekers verleiden om in je winkel te komen. Maar hoe doe je dat?
Doel van je homepagina
Je homepagina is je binnenkomer. Bezoekers kijken er rond om te kijken of dit is waar ze naar op zoek zijn. Daar nemen ze maar weinig tijd voor. In 3-7 seconden schatten je bezoekers in of ze antwoord krijgen op hun vraag. Lees “Goudvis heeft langere aandachtsspanne dan mens”.
Het is dus enorm belangrijk om die aandacht langer vast te houden. Hoe je dat doet? Door je bezoeker met duidelijke informatie antwoorden te geven op hun vragen.
Deze 5 tips voor je homepagina gaan je daarbij helpen!
Tip 1. Start met het probleem van je bezoeker
Een directe vraag zoals “Ben jij ook veel tijd kwijt aan wanbetalers?” spreekt de bezoeker meteen aan. Hij geeft waarschijnlijk in zijn hoofd al antwoord. Maar ook beschrijven van het probleem op een manier die de bezoeker aanspreekt ‘trekt’ hem mee in je website. Bijvoorbeeld: “Soms heb je het gevoel dat je heel hard staat te roepen, maar dat geroep geen extra klanten oplevert.” Interesse gewekt!
Tip 2. Jouw oplossing
Kom snel ter zake en vertel wat jouw oplossing is. Stel je een verkoper voor die een product optilt en kort vertelt wat dat product doet. Dus niet “Wij pakken die wanbetalers aan” maar “Met ons PakketPlus zorgen wij dat uw facturen op tijd betaalt worden. Zodat u tijd overhoudt voor de zaken die er echt toe doen binnen uw organisatie.”
Tip 3. Onderscheiden
Tja, waarom zouden ze daarvoor bij jou moeten zijn? En niet bij al die anderen die dit product ook aanbieden? En dat is precies wat vaak ontbreekt op websites: vertellen waarin jouw product, jouw bedrijf of jouw aanpak zich onderscheidt van anderen. Dat hoeft niet heel groots. Soms kan iets net het vonkje zijn waardoor je bezoeker ‘aan’ gaat.
Lees je missie en visie van je bedrijf nog eens door. Als het goed is, staat daar wat jij wil bereiken en waarom je dat wil. Het product kan best hetzelfde zijn, maar de reden erachter kan ook zeker verbinden!
Tip 4. Wie ben jij?
Vertel kort wie je bent. De naam van je bedrijf, waar je voor staat en hoe je dat wil bereiken. Waarom bezoekers tevreden zijn, of je een familiebedrijf bent, of je je producten ambachtelijk zijn en waarom.
Tip 5. Doorklikken graag!
Het doel van de homepagina is interesse opwekken voor wat jij biedt. Je geeft kort antwoord op vragen die bezoekers hebben: wie ben je, welk product bied je en waarom moet ik daarvoor bij jou zijn. En dan? Actie! De bezoeker moet iets gaan doen, namelijk doorklikken. Zo’n call-to-action is en opvallende knop of een niet te missen tekstlink. Wijs je bezoekers de weg naar de volgende stap. Dat kan je productpagina zijn, een link om je in te schrijven voor de nieuwsbrief of contactgegevens om een afspraak te maken.