Zeven valkuilen
waar je niet in moet trappen, natuurlijk!
Zelf teksten voor je website schrijven. Heel wat ondernemers wagen een poging. Om de kosten te drukken en omdat ze zelf het meeste weten over hun bedrijf. Maar zoals niet iedereen die kan rekenen een boekhouder is, is ook niet iedereen die een pen vast kan houden een tekstschrijver. In elk geval niet per se van teksten die voor jou gaan werken.
Valkuilen
Veel ondernemers denken dat als ze zelf ‘best kunnen schrijven’ en moeder of buurvrouw hen helpt met het checken van de spelling (Ja, echt waar, die hoor ik geregeld!), ze zelf die website wel kunnen schrijven.
Helaas zie je dat terug in de professionaliteit van zo’n website. Of eigenlijk het ontbreken daarvan. Zoiets als een taart die er mooi uitziet, maar niet lekker smaakt. Bezoekers nemen een hapje en laten de rest voor wat het is. Je lezer komt niet in actie en wordt zeker geen klant!
Toch je website zelf schrijven? Lees onderstaande valkuilen (of trap erin als je geen klanten meer wil 😉 )
1. Je speekt bedrijfstaal
Termen die ‘normaal’ zijn in jouw branche, zijn dat voor de klant niet. Vaktaal, afkortingen en specificaties snapt jouw bezoeker niet (goed). Hij zal snel wegklikken.
2. Je bent alleen maar aan het zenden
“Mijn bedrijf kan A en B en omdat we mee willen met onze tijd hebben we C gedaan en binnenkort volgt D.” Veel ondernemers zijn geneigd alleen maar te ‘zenden’. Maar een bezoeker haakt past aan als hij verbinding voelt. EN dat komt niet met een opsomming wat jouw bedrijf allemaal kan.
3. Je tekst leest niet lekker
Iedereen weet dat de spellingchecker niet volledig is én niet kan bepalen of er bijvoorbeeld ‘al’ moet staan of ‘als’. Maar ook zonder spelfouten kan de tekst niet lekker lezen. Te lange zinnen, onduidelijke zinnen, verkeerde verwijswoorden of ontbrekende structuurwoorden (als gevolg van, ten eerste, op die manier…). Leest je tekst niet fijn, dan klikt je bezoeker weg.
4. Je schaaft steeds aan de tekst
De tekst voor je website is geschreven, maar voelt niet goed. Veel ondernemers blijven maar schaven. Gevolg: een cirkeltje waar je in blijft hangen. En meestal wordt de tekst er niet beter op.
5. Je pagina’s vormen geen eenheid
Wat je op de ene pagina sterk neerzet, komt op de andere pagina nauwelijks terug. En er ontbreken essentiële verwijzingen naar andere pagina’s op je website. Die ontbrekende logica maakt de klantreis een hobbelende kar. Vertrekken dus!
Meer lezen over hoe taal kan verbinden? Lees dat in mijn blog Taal verbindt (en waar dat mis kan gaan)
6. Je vergeet dat bezoekers iets moeten doen
Een website geeft niet alleen informatie over jou, je bedrijf en je diensten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je bezoeker actie onderneemt. Door contact op te nemen, een brochure aan te vragen of bijvoorbeeld iets te downloaden. Die actie moet een logisch gevolg zijn van de tekst die ook op die pagina staat. Anders doet die bezoeker niets.
7. Je SEO vergeet je of werkt niet naar behoren
Door SEO in te zetten kun je je website beter vindbaar maken voor zoekmachines als Google. Dat kan deels door de content (die dan weer aan moet sluiten op de SEO van de achterkant!). Doe je dat niet of half, dan heb je geen optimale online zichtbaarheid.
Voordelen van een tekstschrijver
Een tekstschrijver kan jouw bedrijf ‘vertalen’ naar een tekst die duidelijk is, aantrekkelijk is en aanzet tot actie. Een tekstschrijver heeft afstand tot jou en je bedrijf en hoort daardoor meer dan waarvan jij je bewust bent. Dat is een voordeel, want zelf heb je die afstand niet waardoor teksten niet aantrekkelijk zijn. Of niet duidelijk.
Een tekstschrijver houdt bij het schrijven rekening met jouw doelgroep, naar hun uitdagingen. Veel ondernemers maken de fout om vrijwel alleen maar te zenden: “Wij kunnen dit”, “Wij hebben dit uitgevonden”, Wij zijn enthousiast hierover”, “Wij bezorgen je …” Jouw klant zit daar niet op te wachten.
Waar hij wel op wacht is inleving en herkenning, daar haakt een klant bij aan. Een tekstschrijver schrijft teksten die samenhang vertonen met waar jouw bedrijf voor staat. Je Merkverhaal zie je terug op iedere pagina van je website
Op zoek naar zo’n tekstschrijver?
Ik bén tekstschrijver en weet uitstekend hoe je de beste teksten schrijft om je bezoekers vast te houden. Daarvoor heb ik jou nodig, want ik weet natuurlijk niets van jouw bedrijf. Van wie je bent, wat je aanbiedt en hoe je dat doet. En vooral waarom je dat doet!
Mijn teksten vertalen jouw bedrijf in duidelijke en aantrekkelijke teksten voor jouw doelgroep. Daardoor krijg jij de zichtbaarheid die je nodig hebt en trek je klanten aan. En dat is dan weer goed voor jouw omzet. Kosten gaan voor de baten uit, zei mijn moeder. In gewoon Nederlands: Investeer in een tekstschrijver, want dat levert je uiteindelijk meer op.