Over de betekenis van het woord content bestaat best onduidelijkheid. Zijn dat de teksten op je website? En hoe noem je dan je blogs, video’s, artikelen op sociale media etc.?
Wat is een contentstrategie?
Content is de van oorsprong Engelse aanduiding voor ‘inhoud’, waarmee nu alle vormen van informatie op internet of in andere mediaproducties worden bedoeld. De content van een website kan bijvoorbeeld bestaan uit artikelen, video’s, foto’s en geluid.
Begrippenlijst van het Nederlands Jeugdinstituut
Waarom een contentstrategie?
Een contentstrategie helpt je om niet ‘zomaar’ bijdragen te posten en/of dat ‘af en toe’ te doen, maar is een middel om gericht te posten.
Voordelen:
- Je krijgt beter inzicht in welke doel je wil bereiken
- welke doelgroep je op dat moment wil bereiken
- en met welke boodschap.
Op die manier heb je helder wie op welk moment welke informatie nodig heeft om jouw doel te bereiken. Je contentstrategie komt dus voort uit je marketingstrategie. Met dat inzicht bepaal je in welke vorm je die informatie wil gieten en op welke kanalen je je bijdrage wil posten. Dat kan je website zijn, maar meestal zal je ook andere (sociale) kanalen gebruiken om lezers te attenderen op je bijdrage.
Lees meer over de top 25-contentvormen om ideeën op te doen.
Uit een contentstrategie volgt een contentplanning. Die planning zorgt ervoor dat je een overzicht hebt wat en wanneer je gaat posten. Nu kun je met gemak verschillende contentjaarplanners vinden op internet. Zelf heb ik er meerdere gedownload, maar iedere keer schrik ik van de hoeveelheid werk die ik dat jaar moet gaan doen volgens veel planners. Bovendien staan er vormen van content op die helemaal niet bij mij passen, of bij mijn product.
Ik heb daarom een contentmodel gemaakt, een contentplanning voor een maand. Iedere maand wil ik vier bijdrages posten. Voor mij is dat een stuk overzichtelijker.
Bovendien kan ik per maand besluiten dat ik me op een (net iets) andere doelgroep wil richten of mijn boodschap op een andere manier wil vertellen. Bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de actualiteit. En overzicht brengt rust in de drukte van het ondernemen.
Nog een voordeel voor de meten=weten-types: een contentstrategie helpt ook om resultaten te meten. Door de analyses naast jouw doelen te leggen kun je de meerwaarde van je content zien. En waar nodig je strategie bijsturen. Overzicht door inzicht.