Als tekstschrijver krijg ik regelmatig de vraag of ik ook SEO-teksten schrijf. Ik leg dan uit dat ik zoekmachine-vriendelijk schrijf. De klant knikt dan tevreden en dat zou het kunnen zijn.
Niet dus. Ik leg mijn klant uit dat ik in de eerste plaats schrijf ik voor zijn klant met als gevolg dat ik voor een zoekmachine als Google schrijf. Dat leg ik hierna uit. Eerst even kort:
Wat is SEO schrijven?
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization). SEO-teksten zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, zoals Google. Daarmee vergroot je de kans dat je hoog scoort in de lijst met zoekresultaten in Google door de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. En je weet: zoekers zijn geneigd (een van) de bovenste resultaten aan te klikken.
SEO tekst zorgt voor je vindbaarheid
Waar je vroeger zoveel mogelijk zoekwoorden (woorden waarop je gevonden wil worden) in de zin moest proppen, is dat tegenwoordig niet meer nodig. Google is inmiddels veel slimmer geworden en ‘telt’ niet alleen de zoekwoorden. Zoekmachines zoals Google kijken tegenwoordig naar de intentie en relevantie. Wat bedoelt de zoeker? Naar welke informatie is deze persoon echt op zoek?
Daardoor kunnen SEO-teksten zo geschreven worden dat ze én zoekwoorden bevatten én prettig leesbaar zijn!
Laat je website om de bezoeker draaien en niet om jou of je bedrijf. Zo help je jouw bezoeker het meest en vergoot je de kans dat hij bij je terug komt.
SEO zorgt voor de juiste bezoekers
Wat doet SEO dan wel? Door het gebruik van de juiste zoekwoorden trekt jouw tekst bepaalde klanten aan. Als je dat goed doet, trek je bezoekers aan die jouw taal spreken en dus heel goed een klant kunnen gaan worden. En die bezoekers heb je nodig! SEO maakt daarom deel uit van je marketing strategie.
Vergelijk het met een markt. Daar lopen veel mensen. Maar een klein deel daarvan zal bij je kraam kijken en een nog kleiner deel koopt iets bij je. Hoe fijn is het als je niet op de markt staat, maar op een beurs of een informatiedag voor jouw doelgroep? Dan heb je misschien minder mensen dan op de markt, maar het publiek is meer geneigd om bij jou te kopen.
SEO is een samenspel van meer factoren
Niet alleen zichtbare teksten aan de ‘voorkant’ hebben invloed op de vindbaarheid van je website. De ‘achterkant’ van je website heeft daar ook veel invloed op. Via elk CMS kun je de een zoekmachinevriendelijke en pakkende titel intypen en een scherpe en meta-omschrijving. Het onderling linken van content op je website en links naar externe inhoud zijn niet alleen fijn voor je bezoeker. Ze zorgen ook voor doorklikmogelijkheden en dat is dan weer fijn voor je SEO.
Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor SEO?
- Bij mijn klant
- met een gezond verstand
Met een gezond verstand kom je al een heel eind. Waar is mijn klant naar op zoek? Welk probleem heeft hij en hoe los ik dat op? Welke type is mijn klant, wat doet hij in zijn vrije tijd, welke eigenschappen heeft hij? Op welke sociale media zit hij?
Visualiseer deze ‘persona’ en je zit al een heel eind in de goed richting. Ga met zo’n klant in gesprek en luister naar de woorden die hij gebruikt. Betere zoekwoorden kun je niet krijgen!
Kan ik je helpen met het schrijven van een SEO-(web)tekst?
Neem dat contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Leuk!