Een paar weken terug bij een online netwerkbijeenkomst verzuchtte een haptonoom dat ze dat zo lastig vond: blogs schrijven. Ze schreef ze wel, maar ze was eigenlijk nooit tevreden. Daarom plaatste ze haar blogs bijna nooit. De onvermijdelijk vraag kwam snel: “Annet, wil jij er eens naar kijken? Ik weet niet voor wie ik schrijf en of mijn tekst dan aansluit bij… Ja, bij wie eigenlijk?”
Een blog gaat over jezelf. Dus ja, ik snap heel goed dat mensen huiverig zijn bij het schrijven van een blog.
Ik merk dat ondernemers grofweg in twee groepen te verdelen zijn. De groep die makkelijk schrijft en veel online van zich laat horen; en de groep die dat niet doet. Nooit schrijft of niet graag schrijft, want “wat moet je vertellen?”
Het zal je verbazen: ik behoor tot de tweede groep. Ja, ik schrijf graag, maar voor anderen! Hen kan ik bevragen over waar zij goed in zijn, hun expertise. Waar ze anderen mee helpen. Wat er zo gaaf is aan hun product, waar ze blij van worden. Ik ben toeschouwer en dat voelt heel comfortabel!
Een blog gaat over jezelf. Over mijzelf. Mijn schrijfsels leg ik het liefst onder een vergrootglas. En daarna in een la, omdat het mijn kritisch oordeel niet heeft overleefd. Dus ja, ik snap heel goed dat mensen huiverig zijn bij het schrijven van een blog. Je weet niet wie jouw lezers zullen zijn en wat ze van je stukje vinden. Dat voelt eng.
Een paar vuistregels die helpen bij het schrijven van blogs
- beeld je een ‘persona’ in: voor hem/haar schrijf je. Dat kan een klant van je zijn of iemand die je graag als klant zou willen hebben, je ideale klant.
- wat voor probleem heeft die klant? Benoem dat. Herkenning is een prima manier om een (klant-)relatie op te bouwen!
- weet dat jij expert bent op jouw vakgebied. Schrijf daarover (en gebruik zo min mogelijk vaktaal).
De haptonoom heb ik geholpen met bovenstaande vuistregels. Het hielp haar om te visualiseren voor wie ze op dat moment schreef. Ze bleef dichtbij zichzelf door te schrijven wat voor effect de behandeling had voor een klant van haar. Voor haar doelgroep heel herkenbaar.
Wil jij ook hulp bij het schrijven van een goede blog? Heb je behoefte aan het oplossen van knelpunten om zelf te schrijven? Of wil je dat ik een blog voor jou schrijf?
Stuur me dan een berichtje op contact@taalinnovatie.nl. Of gebruik het contactformulier.
Dan maken we snel een afspraak voor een (online) kop koffie!
Ik ben Annet van der Graaf van Taalinnovatie. Ik schrijf (SEO-)teksten voor websites, zoals content, blogs en websitescans, en nog veel meer teksten die jouw (online) zichtbaarheid vergroten.