Een trouwe achterban, meer bezoekers op jouw website en meer sales. Een goede online nieuwsbrief kan tot mooie resultaten leiden.
Wat is een nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief is een regelmatige publicatie met content over jouw bedrijf. Daarmee houd je je klanten en (gratis) abonnees op de hoogte van het laatste nieuws. Heb je een nieuw product? Wil je een project uitlichten? Raakt de actualiteit van dat moment jouw branche? De nieuwsbrief zorgt voor nauw contact met je klanten en verstevigt daarmee de band. Bovendien is je bedrijf online zichtbaar met je nieuwsbrief wat ervoor zorgt dat je iedere keer weer even top-of-mind bent bij je klanten.
Voordelen van een nieuwsbrief
Het versturen van een nieuwsbrief is een goede en effectieve marketingstrategie. De voordelen:
- Jij en jouw bedrijf blijven op het netvlies van de klant. Het vergroot de binding met bestaande klanten en bovendien kun je nieuwe leads genereren.
- Klanten blijven op de hoogte en maken gebruik van de waarde die jij biedt. Je geeft klanten eigenlijk een kijkje in de keuken van jouw bedrijf (binding!) en daarnaast informatie en inspiratie.
- Je zet je bedrijf neer als een geloofwaardig bedrijf, een bedrijf dat bouwt aan zijn merk en expertise in huis heeft.
Een nieuwsbrief is dus heel effectief. Redenen genoeg om deze marketingstrategie in te zetten!
Inspiratie nodig? Download hier een lijst met 15 onderwerpen die je in je nieuwsbrief kunt zetten plus een paar slimme tips!
TIP Verstuur tenminste een keer per maand een nieuwsbrief om niet vergeten te worden.
Krijg meer bezoekers op je website door je nieuwsbrief
Dat vergeten veel mensen nog wel eens: je website is bedoeld om bezoekers klanten te laten worden. Een duidelijke website houdt je klanten vast. Daarover kun je meer lezen in mijn blog Puzzelen is slecht voor je SEO.
Om bezoekers te krijgen, breng je via sociale media als LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter jouw content onder de aandacht. Natuurlijk plaats je daar een link naar die content op je website zodat de lezer met één klik een bezoeker van je website wordt.
Is jouw website nog niet helemaal naar wens? Laat een professionele website maken met teksten die jou klanten opleveren.
Vijf tips voor een inspirerende nieuwsbrief
#1 Zet het interessantste of prikkelendste onderwerp bovenaan
Een lezer neemt niet veel tijd voor het lezen van een nieuwsbrief. Je moet hem dus (na een goede onderwerpregel) verleiden tot het lezen van je nieuwsbrief. Maak hem nieuwsgierig door te beginnen met een interessant of prikkelend onderwerp.
#2 Gebruik duidelijke taal en korte zinnen
Lange zinnen zijn al snel moeilijk leesbaar. Gebruik dus korte zinnen. De uitwerking van je onderwerp staat ten slotte al op je website. Schrijf ook duidelijke taal en vermijd vaktaal zoveel mogelijk. Bang dat je spellingsfouten maakt? Laat een ander eerst even je tekst doorlezen.
#3 Maak call to actions
Een duidelijke call to action doet meer dan een hele lap tekst. Met call to action-knoppen leidt je de lezer naar jouw doel: meer informatie op je website lezen, iets downloaden… Zorg dat de cta’s meerwaarde bieden voor de lezer.
#4 Zorg voor verspreiding
Dat kan door onderaan je nieuwsbrief zoiets te zetten als ‘stuur deze nieuwsbrief gerust door naar…’ en vul daarbij een heel duidelijke omschrijving van je doelgroep in. Bijvoorbeeld ‘Ondernemers die niet tevreden zijn met hun website’. De volgende keer kies je een andere niche.
#5 Het oog wil ook wat
Gebruik een layout die past bij jouw bedrijf. Gebruik je logo en de kleuren van je bedrijf. Zo maak je je nieuwbrief herkenbaar. Maak ook gebruik van foto’s en rechtenvrije afbeeldingen. De afwisseling van tekst en beeld geeft lucht. En dat leest wel zo fijn!
Wie is Annet van der Graaf
Dat ben ik!
Taal vind ik geweldig! Het is een prachtig en divers vervoermiddel om een boodschap over te brengen. “Door de juiste woordkeuze en formulering kun je iemands interesse wekken.”
En dat is mijn expertise: een verbinding maken met jouw bedrijf, je dienst of product met jouw klanten of wensklanten. Door middel van taal. Een tekst met een duidelijke en krachtige inhoud in leesbaar Nederlands.
Meer weten over mij. Bekijk dan mijn website of stel je vraag door te mailen naar annet@taalinnovatie.nl