Je website is het visitekaartje van je bedrijf. Veel websites beginnen waarschijnlijk daarom met het welkom heten van de bezoeker. Maar hoe aardig bedoeld dat ook is, een welkom op je website levert je geen bezoekers op. Integendeel.
Wat je wel moet doen om bezoekers op je website te krijgen? Daarvoor leg ik eerst kort iets uit over SEO en het beïnvloeden van een zoekmachine als Google.
Wat is SEO
SEO staat voor search enginering optimalisation. In gewoon Nederlands zoekwoorden optimalisatie. Zoekmachines als Google willen jouw website ‘begrijpen’ om te bepalen hoeveel ‘waarde’ jouw website heeft. Staat er bijvoorbeeld weinig tekst of is niet duidelijk wat je verkoopt, dan ‘snapt’ de zoekmachine jouw website niet en zal hem dus geen hoge positie geven in de zoekresultaten.
Huh? Zoekresultaten?
Zoekresultaten zijn de treffers (links) die verschijnen nadat je een zoekterm hebt ingegeven. Vaak is dat een hele lijst. Naar welke links kijk jij? Precies. Waarschijnlijk kijk je nooit verder dan de eerste pagina met zoekresultaten, áls je al verder komt dan de eerste helft. Net als 95% van de mensen met jou.
En nu naar het woord Welkom. Daarvoor leg ik eerst uit wat zoekwoorden zijn en wat ze met je plaats op de lijst van treffers te maken hebben.
Wat zijn zoektermen?
Stel: de keukenkraan lekt en jij gaat op zoek naar een loodgieter. Je opent je zoekmachine (zoals Google, DuckDuckgo of…) en geeft een zoekterm als ‘loodgieter’ en ‘Rotterdam’. Misschien kijk je wel op ‘lekkende kraan’ of lekkende kraan repareren’. Er zijn dus best wat zoektermen mogelijk om bij een resultaat te komen waar jij wat aan hebt: een loodgieter die lekkende keukenkranen repareert, in de buurt zit en contactgegevens heeft.
Zoekmachines ‘begrijpen’ jouw zoekvraag en geven allerlei links waarvan Google denkt dat je daarnaar zoekt. Ze moeten daarvoor de miljoenen websites ‘begrijpen’ om zoekresultaten te kunnen koppelen aan een zoekvraag: jouw zoekterm. Zoek Welkom op je website levert geen bezoekers op (volgens Google).
SEO op je website
Om zoekmachines een handje te helpen met het begrijpen van je website, kun je
- door bepaalde woorden
- op bepaalde plekken op je website
je plaats in de lijst van zoekresultaten positief beïnvloeden, te optimaliseren. Welke woorden of termen dat zijn? Woorden die mensen intypen als zoekterm als ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een oplossing voor hun lekkende kraan. Of naar een tekstschrijver.
H1, H2 en andere SEO-termen
De eerste kop van een pagina, noem je kop 1 of H1 Titel. Per pagina is er maar één hoofdtitel. H1 is een (HTML-) tag die aangeeft dat het gaat om een titel. H2 en H3 zijn tussenkoppen van de paragrafen en subparagrafen. Fijn voor de lezer, maar ook voor de zoekmachines. Zoekmachines analyseren de pagina door middel van de tags H1, H2 en H3 om te bepalen wat het belangrijkste onderwerp is van die pagina.
Als zoektermen terugkomen in die tags, snappen zoekmachines dat deze pagina relevant is voor dat zoekwoord en zal je pagina als resultaat geven bij een zoekopdracht met dat zoekwoord. Het zoekwoord in de H1 Titel telt het zwaarst voor de optimalisatie van de zoekwoorden. Kort gezegd: voor de plaats op de lijst van zoekresultaten. Voor je SEO dus.
Tip: Leuke tool: de website van sitechecker met gratis H1-checker!
Nu weer terug naar het woord Welkom. Zoals gezegd, daar beginnen heel wat website mee. Dus waar staat het woord Welkom? Juist, op de plek van je titel, de H1! En ik geef je op een briefje dat niemand (maar dan ook niemand!) zoekt op het woord Welkom. Dus een Welkom op je website levert je geen bezoekers op. Integendeel, de zoekmachine begrijpt dat woord helemaal niet in de context van je website. Gevolg: een lagere plek in de lijst met treffers. Oei!
Wat zet je dan in de H1?
Zet je belangrijkste zoekwoord of zoekterm in de je H1 en maak de titel daarnaast zo aantrekkelijk mogelijk zodat bezoekers op de link klikken. En natuurlijk is je titel een goede afspiegeling van wat hij of zij in de tekst te lezen krijgt.
Nog meer goed uitvoerbare tips voor meer online zichtbaarheid lees je in mijn blogs Puzzelen is slecht voor je SEO en Duidelijke taal zet klant centraal
Wat doe ik voor jou?
Goede websiteteksten beïnvloeden je vindbaarheid (SEO) positief. Ik schrijf marketingteksten die aansluiten bij jouw bedrijf en jouw wensklant. In duidelijke taal. Dus met zoekwoorden die jouw klant gebruikt, zonder vaktaal. Dat levert op een organische manier bezoekers op.
Benieuwd naar wat ik voor jouw website kan doen? Stuur een mailtje of connect op LinkedIn. Leuk!