Hebben je drijfveren invloed op je marketing? Ja, dat hebben ze zeker! Waarom drijfveren jouw bedrijf aantrekkelijk maken voor klanten? Je drijfveren vormen de basis van je bedrijf, je bestaansrecht en dat maakt je bedrijf aantrekkelijk voor klanten. Tenminste, als je ze duidelijk verwoordt in jouw marketing.
Drijfveren
Een bedrijf ontstaat nooit zomaar. Neem je eigen bedrijf: er is altijd een aanleiding nodig om te starten. Vaak komen er op een bepaald moment dingen bij elkaar. Jouw innerlijke overtuiging, drijfveren of waarden matchen met kansen die zich aandienen. Soms zijn ingrijpende gebeurtenissen de motor om die overtuiging te gaan vermarkten. Waarom die drijfveren jouw bedrijf aantrekkelijk maken voor klanten? Je drijfveren maken je bedrijf uniek en daarmee aantrekkelijk.
#marketingtip: een duidelijke identiteit zorgt voor groei van je bedrijf
Waarom die drijfveren jouw bedrijf aantrekkelijk maken voor klanten
Mensen doen graag zaken met mensen. Denk maar aan het effect als je in een winkel goed geholpen bent. Dan ben je eerder geneigd om iets te kopen en de kans is veel groter dat je daar nog eens terugkomt. In jouw bedrijf werkt dat net zo. Je drijfveren en motivatie om je product te gaan verkopen draagt bij aan een persoonlijk beeld van jouw business. Jouw bedrijf staat ergens voor. Dat geeft klanten duidelijkheid én inspiratie om voor jou te kiezen. Drijfveren maken jouw bedrijf dus aantrekkelijk en daardoor kan jouw bedrijf groeien.
Drijfveren noem je ook wel je ‘Why’, het waarom achter je bedrijf. Lees hier vier vragen om achter je why te komen.
Of kijk hier naar een kort filmpje over de man achter het marketingprincipe What – How – Why van Simon Sinek.
Identiteit onderscheidt
Zeer waarschijnlijk heb je tientallen, misschien wel honderden concurrenten die ook jouw product of dienst aanbieden. Ik in ieder geval wel! Wat beïnvloedt dan de keuze voor jou of een concurrent? Het gevoel dat mensen hebben bij een bedrijf. Voelen ze een band, voelen ze herkenning, dáárop gaan mensen aan. Als je je drijfveren duidelijk naar buiten toe communiceert, kunnen mensen makkelijker een band opbouwen met jou en jouw bedrijf. Zo kun je dus online een enorm verschil maken door je bewust te zijn waar je voor staat en dat zo duidelijk mogelijk naar buiten te brengen.
Je drijfveren, de reden waarom jouw bedrijf bestaat, kun je vertalen naar kernwaarden en vormt de missie van jouw bedrijf. Het beeld van de toekomst en de rol die jij daarin zit voor jouw bedrijf, noemen we de visie. Een visie geeft antwoord op de vraag naar wat er volgens jou nu niet goed gaat en hoe jij dat kunt verbeteren met jouw expertise.
Merkverhaal
Veel ondernemers zie ik worstelen met hun missie, visie, kernwoorden en hun motivatie. Het lijkt voor hen soms een grote knoop, zeker in de eerste jaren na de start, of juist na uitbreiding of een nieuw product of nieuwe dienst. Wat dan helpt is om terug te gaan naar je drijfveren, je waarden en normen, de reden waarom je dit bedrijf bent gestart. Klopt dat allemaal nog met het bedrijf dat er nu staat? En hoe communiceer je dat naar klanten? Is dat duidelijk voor hen? En voor je medewerkers?
Een merkverhaal is het verhaal van jou en je bedrijf, je drijfveren die jouw bedrijf uniek en aantrekkelijk maken.
Een merkverhaal is het verhaal van je merk en geeft antwoord op de vraag: wie ben ik, waar sta ik voor met mijn bedrijf. Op het moment dat je dat (weer) helder hebt, is het belangrijk om daarmee je unieke positie te verwoorden in al je marketing. En daarmee trekt je nog meer klanten aan. Niet zomaar klanten, maar klanten die bewust voor jou kiezen. En dat zijn de meest waardevolle klanten!
Wil jij ook je drijfveren en daarmee je marketingverhaal duidelijk hebben?
Als jij behoefte hebt om tekst in handen te hebben waarin jouw unieke verhaal op een duidelijke manier wordt verwoord, dan is een merkverhaal zeker wat voor jou.
Met je merkverhaal kun je nog gerichter én eenduidiger jouw drijfveren verwoorden in alle tekstuele uitingen voor je bedrijf. In de eerste plaats is dat je website, maar bijvoorbeeld ook in blogs, flyers, brochures, sociale content en bedrijfsverslagen. Met een sterk verhaal, creëer je een sterk beeld van jouw bedrijf en onderscheidt je je makkelijker van je concurrenten.
Lees ook mijn tips over online zichtbaar zijn met je nieuwsbrief
En dat levert je klanten op!
Ook meer klanten door je merkverhaal?
Stuur een berichtje via LinkedIn (Annet van der Graaf) of e-mail of neem contact op via mijn website.